SÅ HÄR SOVER DU BÄTTRE, STÄNGER UTE SNARKNINGAR OCH RÄDDAR DITT FÖRHÅLLANDE

I slutet av en lång dag behöver vi alla vila i ett lugnt sovrum och få den återhämtning som en god natts sömn ger. Det finns flera saker som kan hindra dig från att nå det målet. En av de vanligaste och mest utmanande att övervinna är en snarkande partner. 

Enligt University of Utah snarkar upp till 40 % av alla vuxna män och 24 % av alla vuxna kvinnor regelbundet. Oavsett vad som orsakar det – täppta näsgångar, sovläge, fetma, sömnapné eller något annat – är snarkning ofta intensivt störande för den som lyssnar på stönandet, gurglandet eller grymtandet. De mest högljudda snarkarna kan faktiskt komma upp i 80–90 decibels, lika högt som den genomsnittliga gräsklipparen.

Så det är viktigt att förstå effekterna av snarkning och hur viktigt det är att minimera snarkningarna för att bibehålla ditt sinne och kroppsliga hälsa – samt att upprätthålla ett sunt förhållande till nära och kära. 

Kvinna med en bärbar dator i sängen medan hennes partner sover

Effekten av snarkning

Att ligga vaken och lyssna på din partners snarkningar varje natt kan förståeligt nog snabbt bidra till känslor av frustration och trötthet. I en studie utförd av Rush University Medical Center konstaterades att en kvinnas sömneffektivitet (den tid hon faktiskt sov under natten) sjönk till i genomsnitt 73 % på grund av hennes makes snarkningar, medan den genomsnittliga personens sömneffektivitet är cirka 90 %. Den här förlusten på nästan 20 % kan resultera i lägre produktivitet dagtid, sämre humör och även påverka biologiska funktioner som eventuellt kan leda till långsiktiga hälsoproblem.

En partners kroniska snarkning och den frustration som den leder till kan också avsevärt påverka förhållandet. I en undersökning genomförd av National Sleep Foundation sa 58 % av de som svarade att trötthetskänslan ”åtminstone ibland” påverkar deras humör, och över 25 % sa att deras trötthet påverkade förhållandet. I en studie av Ohio State University Wexner Medical Center konstaterades att när båda parter sov mindre än sju timmar minst två nätter i följd, var de mer benägna att bråka eller ”vara otrevliga” mot varandra. Till följd av det är det inte konstigt att snarkning har blivit en av de främsta orsakerna till skilsmässa.

”Den här förlusten (av sömneffektivitet) på nästan 20 % kan resultera i lägre produktivitet dagtid, sämre humör och även påverka biologiska funktioner som eventuellt kan leda till långsiktiga hälsoproblem.”

Hur besegrar man snarkning

Finns det något sätt att ge dig själv chansen att sova vidare utan att höra din partners snarkningar? För ditt förhållande och din hälsas skull, förhoppningsvis ja. Här är några tips på hur du får bättre sömn och hur du går tillväga.

Skaffa ett par öronproppar

Det här är ofta det första som den icke-snarkande partnern försöker med, och det kan vara en enkel och billig lösning. Öronproppar finns idag i många olika, formbara material, och med anpassningsbara kuddar. Så om du aldrig har gillat de klassiska små skumpropparna kanske ett mjukt silikonpar kan fungera.

Testa Bose Sleepbuds™ II

Bose Sleepbuds™ II är små trådlösa öronsnäckor som har utformats speciellt för sömn. De används med Bose Sleep-appen, som har ett bibliotek på mer än 50 avkopplande spår, inklusive en rad ljuddämpande ljud som kan dämpa sömnstörande ljud som snarkningar. Till skillnad från en fristående vit brusmaskin kommer dessa ljud att gå direkt in i dina egna öron. I en Bose-sponsrad sömnstudie av University of Colorado Anschutz Medical Campus och UCHealth CARE Innovation Center rapporterade 100 % av deltagarna att Bose Sleepbuds™ var ”effektiva på att stänga ute omgivningsbuller”, 86 % rapporterade att de somnade snabbare när de hade på sig Bose Sleepbuds™, och 82 % rapporterade en övergripande förbättring av sömnkvaliteten.

Kvinna som tittar på Bose Sleep-appen på sin telefon
Bose Sleepbuds™ II

Bose Sleepbuds™ II
Mer information

Tänk på en tillfällig ”sömnskilsmässa”

Om du har prövat och förbrukat flera andra lösningar och fortfarande är utmattad själv, kanske är det dags att överväga att sova i separata sovrum. Det är inte otänkbart. Better Sleep Council rapporterar att 9 % av amerikanska par sover i separata rum, och det verkar hjälpa många. En relationsexpert från New York Times berättar att ”Vissa par känner starkt att det har gjort deras förhållande starkare att sova i skilda rum”.

Oavsett vilket tips eller kombination av tips du prövar för att få bättre sömn är det viktigt att hitta en lösning som hjälper dig att få en konsekvent bra och oavbruten sömn. En stor del av detta kan vara att uppmuntra snarkare att söka hjälp, eftersom snarkning kan vara ett tecken på allvarliga hälsoproblem som måste åtgärdas. Inte bara din kropp, sinne och själ kommer att tacka dig när du lär dig att sova bättre, utan även dina nära och kära.

Bose Sleepbuds™ II

SÅ GOTT HAR DU ALDRIG SOVIT

RELATERADE BERÄTTELSER

Din guide till bättre sömn
Ta en titt på nästa generations Bose Sleepbuds™ II bakom kulisserna
sv