Boses stöd för SoundTouch upphör

Den 18 februari 2026 upphör Bose med molnstöd för alla SoundTouch-produkter. Fram till det datumet fortsätter ditt system att fungera som vanligt, inklusive med tillgång till molnbaserade funktioner via SoundTouch-appen.

Efter den 18 februari kommer vissa funktioner – däribland tillgång till integrerade musiktjänster som Spotify och TuneIn och uppspelning i flera rum – inte längre att vara tillgängliga. Om din SoundTouch-produkt emellertid stödjer Bluetooth®, AUX eller HDMI kommer du fortfarande att kunna ta del av högkvalitativ ljud från anslutna enheter. 

SoundTouch-systemen som introducerades för första gången 2013 har levererat mer än ett årtionde av pålitligt ljud som fyller rummet. Allteftersom vi fortsätter att utveckla våra anslutna produktplattformar kan förändringar som dessa hända och vi vill se till att du har en ordentlig förståelse av vad du kan förvänta dig.

Om du har frågor eller behöver ytterligare information, kontakta oss.​

 

SoundTouch, vanliga frågor och svar

Varför avslutar Bose sitt stöd för SoundTouch?
Boses SoundTouch-system introducerades på marknaden för första gången 2013. Sedan dess har tekniken utvecklats och vi kan inte längre upprätthålla utvecklingen och stödet av molninfrastrukturen som driver denna äldre generation av produkter. Vi är fortsatt engagerade i att skapa nya lyssningsupplevelser för våra kunder som bygger på modern teknik

Kommer min SoundTouch-högtalare att sluta fungera?
Vissa funktioner som Bluetooth och AUX på fristående SoundTouch-högtalare (som SoundTouch 10, 20 Series III, och 30 Series III) kommer troligen fortsätta fungera när de är anslutna till en lokal källa men vi kan inte garantera långsiktig funktion. För SoundTouch-aktiverade hemmabioprodukter som Lifestyle 650, SoundTouch 130, och SoundTouch 300 Soundbar, HDMI och optiska ingångar samt Bluetooth borde det fortsätta fungera. Andra funktioner som SoundTouch-streaming och appkontroll kommer inte längre fungera.

Kommer SoundTouch-appen sluta fungera?​
Ja, SoundTouch-appen kommer inte längre fungera efter den 18 februari 2026.

Kommer SoundTouch-appen fortfarande kunna laddas ner?
I Japan kommer SoundTouch-appen kunna laddas ner fram till den 31 december 2025. På alla andra marknader kommer SoundTouch-appen kunna laddas ner fram till den 18 februari 2026.

Finns det en ersättningsapp eller -plattform?
Nej, vi planerar inte att stödja SoundTouch-produkter genom någon annan app.

Kommer jag att förlora tillgång till mina sparade förinställningar?
Även om vissa befintliga förinställningar kan fortsätta fungera kan vi inte garantera att alla förinställningar kommer att fungera framöver. Du kommer inte kunna ändra några befintliga förinställningar när appen inte längre fungerar. ​

Var kan jag vända mig för hjälp efter att stödet upphör?
Vi har åtagit oss att stötta våra kunder på alla tänkbara sätt. Om du har några frågor eller problem gällande dina alternativ efter den här förändringen ber vi dig besöka Boses supportsida  för uppdaterad support och kontaktinformation.​

Påverkar det här andra produkter?
Nej. Den här förändringen påverkar endast produkter som sålts med SoundTouch-funktionalitet.

Hur kan jag hålla mig uppdaterad om framtida produktnyheter eller ersättningsprodukter?
Besök gärna Boses supportsida  för uppdaterad support och kontaktinformation.​

Vad händer med mitt konto och mina personuppgifter?
Vi kommer att radera alla produktanvändnings-och telemetridata som är kopplade till din SoundTouch-produkt senast den 25 februari 2026. Om du äger andra Bose-produkter kommer ditt My Bose-konto förbli aktivt och kan fortfarande användas på vår webbplats (om tillgängligt) och i andra Bose-appar. Om du skulle vilja ladda ner eller radera dina SoundTouch-data eller radera ditt My Bose-konto helt, fyll i vårt onlineformulär för integritetsfrågor.​

Kommer min produkt fortsätta få säkerhetsuppdateringar?
Nej. SoundTouch-produkter kommer inte längre att få några säkerhetsuppdateringar.