2 September 2015

NYA TRÅDLÖSA HÖRLURAR FRÅN BOSE® - SOUNDLINK® AROUND-EAR-HÖRLURAR II

2 september 2015 – Idag lanserade Bose sina nya trådlösa SoundLink® around-ear-hörlurar II. De kombinerar den bästa ljudkvaliteten hos alla trådlösa hörlurar på marknaden idag med en helt ny typ av trådlös teknik: hela 15 timmars batteritid, flerpunktsteknik som gör det möjligt att ansluta två enheter, snabb parkoppling med NFC-teknik, skarvlös ljud/video-synkning, enkel växling mellan musik och samtal, intuitiva kontroller samt röstmeddelanden som alltid hörs tydligt. Hörlurarna är gjorda för mobilt ljud – de är byggda för att hålla och så lätta och bekväma att de kan användas hela dagen, varje dag. SoundLink® around-ear-hörlurar II skiljer sig från alla andra trådlösa hörlurar på marknaden. De finns i butik från och med slutet av september 2015 för SEK 2899.

”Vi anser att man inte ska behöva kompromissa med ljudprestanda eller bekvämlighet bara för att man vill slippa sladdarna”, säger Bernice Cramer som är ansvarig för segmentet trådlösa hörlurar på Bose. Därför har vi gjort mer än att bara konstruera trådlösa hörlurar med marknadens bästa ljud. Vi har gjort de mest problemfria trådlösa hörlurarna också. Det första du märker är hur fantastiskt musiken låter. Sedan märker du att vi har löst alla problem, både små och stora, som ingen annan lyckats med. Det är det här som är fördelen med riktigt bra tekniskt kunnande – det gör hela den streamade musikupplevelsen så mycket bättre.”

Trådlöst ljud från Bose

SoundLink® around-ear-hörlurar II innehåller patenterade tekniker som aktiv ljudutjämning och ny volymoptimerad utjämning som ger musiken ett detaljerat och verklighetstroget ljud oavsett volym. Det finns ingen artificiell boost eftersom det inte behövs någon sådan. Det som hörs ligger så nära den ursprungliga inspelningen som det är möjligt att komma, i stället för ett återskapat eller förändrat ljud.

”Vi ändrar aldrig på hur ett musikstycke ska låta när det återges eftersom musiken inte tillhör oss, utan artisten och den som lyssnar. Vårt jobb är att få musiken att låta så bra som det bara är möjligt”, säger Bernice Cramer.

SoundLink® around-ear-hörlurar II har även ett avancerat mikrofonsystem, HD-ljud och adaptiv ljudjustering för tydligare samtal vid vindbrus eller buller. Volymen anpassas automatiskt utifrån röstnivån hos den som talar och efter den omgivande miljön. Det gör att du kan förflytta dig från en lugn inomhusnivå till en livligt trafikerad gata utan att missa ett enda ord och utan att behöva fumla efter kontrollknapparna.

Trådlösa funktioner från Bose

SoundLink® around-ear-hörlurar II ger verklig trådlös frihet. Den börjar med upp till 15 timmars batteritid efter en enda laddning – 25 % mer än branschstandarden. Om du har bråttom eller är på resande fot ger en snabb 15-minutersladdning upp till två timmars speltid via den medföljande USB-kabeln. Och det blir bara bättre. Tack vare flerpunktstekniken kan hörlurarna vara anslutna till två enheter samtidigt, så att du kan titta på film eller sport på surfplattan medan du tar emot eller ringer samtal på telefonen. Konventionella trådlösa hörlurar kan ha fördröjningar mellan ljud och bild, men SoundLink®-hörlurarnas anslutning är helt skarvlös så att det blir en ren njutning att se på film eller använda FaceTime. Dessutom går parkopplingen enkelt. Rör bara vid höger hörlur för att para ihop lurarna med NFC-aktiverade enheter eller anslut Bluetooth®-enheten med hjälp av den senaste Bluetooth-tekniken. Och du behöver inte telefonen om du vill växla mellan musik och samtal. I stället använder du de smarta, intuitiva kontrollerna på hörluren. Allt som krävs är en enkel knapptryckning. SoundLink®-hörlurar II har även röstmeddelanden (finns på 11 olika språk) som talar om vem som ringer, vilken enhet hörlurarna är anslutna till och hur mycket batteritid du har kvar.

Trådlös kvalitet från Bose

SoundLink®-hörlurarna har byggts och testats i Boses laboratorier för att klara slag och stötar. Designen har inspirerats av QC®25-hörlurarna och har slagtåliga material, glasfylld nylon och korrosionsbeständigt rostfritt stål. Trots att hörlurarna är fullspäckade med teknik är de lätta och bekväma – med en vikt på bara 198,4 gram – och har mjuka öronkuddar och formad huvudbåge. De kan vikas ihop för enkel förvaring, och ett matchande fodral ingår.

Historien om Bose SoundLink®

Bose SoundLink®-produkterna blev världskända för sin höga standard inom mobilt ljud 2011 när den allra första SoundLink-högtalaren lanserades. Sedan dess har kategorin Bluetooth-högtalare dominerats av Soundlink-högtalarserien, och SoundLink® Mini-högtalaren – som nu är inne på sin andra generation – har blivit världens mest berömda minihögtalare. 2014 lanserades SoundLink® Bluetooth on-ear-hörlurarna med klassledande prestanda, användbarhet och hållbarhet. Idag ansluter sig SoundLink® around-ear-hörlurar II till familjen och tar den trådlösa musiken ännu ett steg framåt med bättre ljud och oöverträffad funktionalitet.

Priser och tillgänglighet

Bose nya SoundLink® around-ear-hörlurar II finns i två färger: Svart och vitt. De kan köpas för SEK 2899 från och med slutet av september 2015. Bose SoundLink® on-ear-hörlurar kommer att ligga kvar på priset SEK 2499. Båda SoundLink®-hörlurarna finns på Bose.se, hos utvalda auktoriserade Bose-återförsäljare och i Bose-butikerna.

Om Bose

SoundLink® är ett registrerat varumärke som tillhör Bose Corporation i USA och andra länder. FaceTime® är ett varumärke som tillhör Apple Inc. Namnet Bluetooth® är ett registrerat varumärke som tillhör Bluetooth SIG, Inc. All användning av varumärket av Bose Corporation sker under licens.

Pressmeddelande som PDF